Al Restaurant i Hotel Gastronòmic El Molí de l’Escala s’hi representarà el diumenge 2 de juliol a les 10 de la nit Infanticida?, una adaptació de l’obra escrita ara fa 125 anys per Víctor Català, pseudònim de Caterina Albert. Dirigida per la directora i guionista Rosa Vergés, guanyadora d’un Premi Goya, i interpretada per l’actriu Carme Callol, tindrà lloc en un escenari natural com ho és el mateix molí que va inspirar l’escriptora fa més d’un segle.
Es tracta d’una coproducció de l’Ajuntament de l’Escala i el Molí de l’Escala amb la col·laboració de la família Albert, de funció única, que comptarà també amb la música en directe de Quim Ollé. La representació coincidirà amb el centenari de l’ingrés de Caterina Albert a la Reial Acadèmia de les Bones Lletres de Barcelona, sent la primera dona que va rebre aquesta distinció. Aquesta adaptació manté l’essència del manuscrit original, conservat a l’Arxiu Històric de l’Escala. Pretén plantejar la vigència del seu tema central (la condició de les dones, rebels i submises, en una societat patriarcal i intolerant) al mateix temps que qüestiona fins a quin punt i de quina manera encara és aquest present a la societat actual.
L’obra s’ha presentat aquest migdia al Molí de l’Escala en un esdeveniment que ha comptat amb l’assistència de Rosa Vergés i Carme Callol, directora i actriu, respectivament, així com també de l’alcalde de l’Escala, Josep Bofill; del regidor de Patrimoni Històric i Cultural de la localitat empordanesa, Martí Guinart; del xef i director del restaurant-hotel gastronòmic, Jordi Jacas; del músic Quim Ollé i de l’arxivera municipal i directora del Museu de l’Escala i dels Espais Víctor Català, Lurdes Boix. Les entrades, a 25 euros cadascuna, ja estan a la venda i es poden comprar contactant directament amb el Molí de l’Escala
Es tracta d’un monòleg interior en vers escrit per Caterina Albert el 1898 que té com a protagonista i únic personatge la Nela, tancada de per vida després de cometre un infanticidi. A través del recurs del flash-back se n’expliquen els motius, fent un viatge al passat de la seva vida amb el seu pare i el seu germà en un molí, oprimida per una atmosfera patriarcal. Els somnis i les il·lusions d’escapar-ne, un cop s’enamora de Reiner, es transformen en por i angoixa quan es queda embarassada i l’home desapareix sense voler saber-ne res. L’obra va generar polèmica per presentar diverses escenes violentes i amb un alt contingut dramàtic, i sobretot també quan es va descobrir que la seva autora era una dona.
Una versió fidel a l’original, que vol anar una mica més enllà
Rosa Vergés, Carme Callol i Lurdes Boix han recollit informació per elaborar aquesta nova versió consultant el manuscrit original a l’Arxiu Històric de l’Escala, així com diferents treballs d’investigació publicats i una selecció de textos de la pròpia escriptora. “Ens vam documentar molt buscant l’essència d’aquest text. Hem intentat ser fidels al seu esperit, sempre amb un respecte enorme i sense cap ganes d’inventar-nos res. . Ens hem centrat en la força del monòleg i en els punts atemporals i que no caduquen. Aquesta versió agafa la seva ànima original però intenta anar més enllà”, declara Vergés. . La directora explica perquè l’obra escriu el seu títol, a diferència de l’original, amb un interrogant al final. “No ho hem fet per casualitat, sinó que el que intentem és preguntar-nos un seguit de coses. Mantenim la narració del passat, al mateix temps que permetem una lectura contemporània. La infanticida retratava de manera aspra el costat més fosc de la condició humana i el que volem és qüestionar a la societat si el tema que tracta, que és molt delicat, és encara vigent. Quanta gent no abandona a un nounat per por? ”.
El principal i únic personatge és interpretat per l’escalenca Carme Callol, actriu i docent amb experiència al teatre, cinema i televisió. És llicenciada en Art Dramàtic per l’Institut del Teatre de Barcelona i professora de Veu i Dicció a l’Institut del Teatre i a l’Escola de Doblatge de Barcelona. Durant tota la representació, establirà un monòleg a partir del qual crearà un diàleg entre la pròpia autora i el seu personatge. “Portar aquest text a l’escenari del Molí de l’Escala em toca molt especialment, em fa molt feliç i ho considero com un repte personal molt engrescador. Quan era petita anava a veure la Caterina Albert a casa seva amb la meva àvia i l’escoltava parlar del dia a dia del poble. Poder-li retornar aquesta visita ara amb les seves paraules és un privilegi”, assegura Carme Callol.
El músic Quim Ollé amb la flauta evocarà records i sensacions de la protagonista, amb qui dialogarà.
S’escenificarà al Molí de l’Escala, un indret amb molta història que va servir de font d’inspiració a Caterina Albert per escriure el seu text. Jordi Jacas, el seu xef i director, es mostra “molt content” amb un projecte que veurà la llum gràcies a diversos factors, com ara “la implicació de l’Ajuntament, el compromís de la Rosa Vergés i la Carme Callol i el fet que coincideixi amb el 125è aniversari de l’obra de Víctor Català”. Ha destacat el “compromís amb la cultura” del Molí de l’Escala: “Ho hem demostrat amb exposicions de pintura i amb el Gastromusical. Encara no havíem fet res relacionat amb el teatre i la literatura, i ara és un bon moment per fer- ho, sobretot perquè potenciem la cultura del municipi”. Jacas subratlla també la rellevància de representar l’obra en un escenari que considera ben especial: “Sempre havíem escoltat la història del moliner recordant com Caterina Albert havia vingut més d’una vegada al molí per documentar-se abans d’escriure la seva història i ara, més d’un segle després, ho podrem viure en primera persona”. Sobre aquest tema, la directora Rosa Vergés assegura que “és un privilegi presentar aquest espectacle en un espai que també té memòria. Situar l’acció en el molí que va inspirar l’autora li dona una particularitat especial a tot plegat”.
L’alcalde Josep Bofill ha remarcat que “Víctor Català és una de les figures més importants que ha donat l’Escala i en els darrers anys hem fet nombroses actuacions per posar-ho en valor, com està sent la configuració dels Espais Víctor Català a l’Alfolí de la Sal, el Clos del Pastor i l’ermita de Santa Reparada; la creació amb la Universitat de Girona de la Càtedra Víctor Català d’Estudis Sobre el Modernisme o impulsant nombroses activitats al voltant de la seva figura, com és el d’aquesta interessant producció al voltant de l’obra La Infanticida”. També ha recordat la important transcendència que ha tingut l’adquisició de l’edifici del Clos del Pastor i que el nebot de l’escriptora, Lluís Albert, cedís a l’Ajuntament de l’Escala el llegat personal de Víctor Català, que inclou peces claus per a la literatura catalana com és el text original de la novel·la Solitud.
Un referent de la literatura catalana
Caterina Albert i Paradís, nascuda l’any 1869 a l’Escala, va ser una escriptora catalana que va destacar sobretot en el gènere narratiu, tot i desenvolupar-se en el món del teatre i la poesia. També va fer carrera com a pintora, escultora i dibuixant. Es va formar principalment de manera autodidacta sota la forta influència intel·lectual de la seva àvia materna i de la seva mare. Un breu pas per l’escola va donar pas a un any internada en un col·legi de monges de Girona, on va aprendre francès i piano. Paral·lelament, es va iniciar en la pintura i l’escultura, ampliant-ne els seus coneixements amb el pas dels anys. Va començar la seva carrera literària col·laborant en l’Esquella de la Torratxa, una publicació de caràcter satíric on hi va fer aparèixer els seus primers textos sota el nom de Virgili d’Alacseal.
El primer reconeixement de la seva capacitat literària va arribar l’any 1898 quan el seu poema Lo llibre nou i el monòleg La infanticida van guanyar el Jocs Florals d’Olot, tot i que el segon text va generar una forta polèmica per la temàtica i per haver estat escrit per una dona. A partir de llavors, va fer servir el pseudònim de Víctor Català, nom que l’acompanyaria al llarg de tota la seva carrera. El 1905 va ser publicada la novel·la Solitud, rebent un gran reconeixement i convertint-se en l’obra més destacada de tota la seva biografia. Un estil marcat per la seva força i una gran riquesa lèxica són algun dels elements que defineixen el conjunt de la seva trajectòria, farcida de poemaris, col·leccions de contes, novel·les i una antologia. Va morir al seu poble natal l’any 1966 i està enterrada al cementiri vell de l’Escala.
Elaborar aquest projecte li ha permès a Rosa Vergés descobrir “una vessant concreta de l’autora, conèixer la dona que diu el que pensa i una gran capacitat per construir unes imatges molt clares. Havia llegit Solitud i en escena també havia vist d’altres coses seves, però mai l’havia conegut com ho he fet ara”. Per a la directora, el text original té “moltes ales per volar” i és just això el que es pretén amb Infanticida?, que extreu la capacitat poètica de Caterina Albert i la seva intel·ligència a l’hora de construir el relat. “El que més em complauria és que ho pogués veure i li agradés”, afegeix.
Un escenari natural amb molta història
El Molí de l’Escala és una antiga masia totalment rehabilitada situada en un molí fariner dels segles XVIII i XIX. L’edifici està reformat, respectant el seu estil original i combinant història i modernitat conservant alguns dels elements originals. Hi acull diverses habitacions i també un restaurant que ofereix cuina de l’Empordà a partir d’aliments de proximitat i una carta clàssica i dinàmica, amb un toc de creativitat donant rellevància als productes més destacats de cada temporada. Jordi Jacas n’és el xef i director.