L’Alfolí de la Sal – Museu de l’Escala acollirà a partir del 15 de juny l’exposició “Romís”, del prestigiós fotògraf Jacques Léonard (París, 1909 – l’Escala, 1994)

juny 10, 2024

Aquesta exposició es podrà visitar a l’Alfolí de la Sal – Museu de l’Escala fins el 25 d’agost. L’exposició “Romís”(dones en llengua romaní) neix quan els germans Léonard, Santi i Àlex decideixen homenatjar la dona gitana a través d’una selecció de fotografies del  seu pare.

La inauguració de l’exposició es durà a terme el proper dissabte, 15 de juny a les 12 del migdia i anirà a càrrec de Josep Bofill, alcalde de l’Escala; Santi Léonard, fill de l’autor; Jordi Serchs, arxiver de l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; Lurdes Boix, directora de l’Arxiu Històric i del Museu de l’Escala. L’acte es clourà amb l’actuació musical de Tote, qui durant trenta minuts oferirà un repertori de fusió de rumba i flamenc.

Com explica el comissari de l’exposició, Santi Léonard, en el projecte de Jacques Léonard de documentar tots els aspectes de la cultura gitana, les dones  adquireixen un especial protagonisme i les imatges reflecteixen la profunda admiració que els professava. El fet d’haver entrat a formar part de la comunitat gitana gràcies al casament amb Rosario Amaya li va permetre establir complicitats amb les dones retratades i moure’s i deambular amb la seva càmera per la seva privacitat i intimitat creant imatges que destil·len sinceritat i naturalitat. Jacques Léonard va enaltir la bellesa, l‘experiència, la saviesa i la vida quotidiana  de la dona gitana dotant-la de la dignitat i respecte que es mereix.

Cal ressenyar que l’alcalde de l’Escala, Josep Bofill, i els fills del fotògraf, van signar el 21 de setembre de 2022 un conveni de cessió en comodat, a l’Arxiu Històric de l’Escala del fons documental del prestigiós fotògraf i cineasta. Es tracta d’un fons que inclou aproximadament 20.000 negatius i un joc d’exposició de la mostra Barcelona Gitana, composta per 67 còpies analògiques en gelatina de plata i bany de seleni realitzades a partir dels negatius originals.

El fons constitueix un valuós testimoni de la comunitat gitana a Barcelona, plasmada en reportatges humanistes i fotografies familiars, així com de l’entorn polític, cultural i social de Catalunya durant els anys del franquisme i de la transició a la democràcia.

Aquest primer conveni de cessió en comodat se signà inicialment per un termini de quatre anys prorrogables i l’objectiu és garantir la conservació permanent del fons en les millors condicions i l’obertura progressiva de l’accés a aquests documents gràfics per part dels investigadors.

Aquesta no és la primera mostra del treball d’aquest reconegut fotògraf, de fet la relació de Léonard amb el municipi s’ha traduït en diferents mostres del seu fons custodiat a l’Arxiu Històric de l’Escala. L’any 2012, l’exposició Barcelona Gitana, produïda des de l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona, es va poder visitar a la sala d’exposicions de l’Ajuntament de l’Escala durant els mesos de juny i juliol.

L’any 2018 va ser el Museu de l’Escala qui va repetir l’experiència de col·laboració amb la família Léonard amb una exposició d’una setantena de fotografies, així com diversos espais de debat, dins la programació del Festival de Músiques i Arts de la Mediterrània PORTALBLAU, de l’Escala.

L’any 2019, en el marc de la Festa de la Sal, es va poder veure, a l’Alfolí de la Sal – Museu de l’Escala, una exposició sobre danses gitanes a partir del fons de Jacques Léonard. Es va poder visitar durant els mesos de setembre i octubre. La mostra ROMÍS, inaugurada a Barcelona el 2019, està itinerant per tota Espanya.

Actualment s’està treballant en el llibre “Memòria gitana”, del mateix Jacques Léonard, que s’editarà properament.

Més informació: