Exposició “Salaó és nom de dona” en el marc del 8 de març, Dia de la Dona Treballadora

febr. 28, 2024

El Museu de l’Anxova i de la Sal organitza una exposició d’homenatge a les dones treballadores de les fàbriques d’anxova titulada “Salaó és nom del dona” que s’inaugurarà el proper 8 de març a les 7 de la tarda a l’Alfolí de la Sal-Museu de l’Escala.

La mostra, que comptarà amb una vintena de fotografies en blanc i negre, és una avançada a l’exposició completa que s’inaugurarà al Museu de l’Anxova i de la Sal l’11 d’octubre, coincidint amb les Jornades Europees del Patrimoni i servirà per recuperar i documentar més fotografies en un treball de recerca que s’està duent a terme des del museu. El mateix 11 d’octubre es presentarà també el catàleg d’aquesta exposició.

L’acte del proper 8 de març será presentat per Clàudia de Cruz, regidora d’Acció Social de l’Ajuntament de l’Escala i Lurdes Boix, directora de l’Arxiu Històric i del Museu de l’Anxova i de la Sal, i tot seguit es durà a terme un col·loqui conduit per Cristina Cantal, periodista de Ràdio L’Escala amb la participació de Rosa Hostench, presidenta de la Unió de Saladors Històrics d’Anxova de l’Escala i Francisca Callol Bonal, extreballadora de fàbrica de salaons

Paral·lelament, des del dia 8 de març, a la web del museu (museudelescala.cat)  es podran visionar les 40 fotos que s’han recollit de moment.

“Des de temps immemorials, les dones de l’Escala han treballat als antics salins o fàbriques de salaó d’anxova i sardina. Esganyar (treure el cap i les vísceres), embarrilar, fer el brou o salmorra, fer pots o galledes i, fins i tot, carregar caixes plenes de peix, són feines que, amb una saviesa ancestral, s’han anat transmetent de mares a filles a l’Escala, el poble amb més tradició ininterrumpuda de salaó de peix de Catalunya  i de la Mediterrània occidental.

La factoria de salaó d’Empúries, del segle I dC, és un testimoni de l’antiguitat de la salaó en el territori. La introducció de la pesca dels sardinals al segle XVI transformà la salaó en una industria que ha perdurat fins avui a l’Escala, amb sis fabriques de salaó i més de dues-centes treballadores al llarg de l’any.

El Museu de l’Anxova i de la Sal de Escala vol homenatjar amb aquesta exposició les treballadores de les fàbriques de salaó d’ahir, d’avui i de sempre.”

Lurdes Boix Llonch, directora del Museu de l’Anxova i de la Sal de l’Escala